23 oct. 2016

PLANIGLOBUL (continuare - partea a doua)


In articolul precedent "Geografia in stil Montessori - prima parte" scriam despre pasii de introducere a primelor notiuni de geografie din pedagogia Montessori. Daca nu ati citit inca acest articol va recomand sa incepeti cu el. Il puteti accesa dand click pe denumirea articolului mai sus amintit.

Primii doi pasi au fost prezentati in articolul precedent, respectiv globul pamantesc Montessori Pamant-Apa si globul pamantesc Montessori Continente cu o serie de activitati pe marginea lor urmand ca in articolul de fata sa va prezint planiglobul nostru homemade pe care asemenea globurilor pamantesti il puteti confectiona si voi acasa.


3. Planiglobul


Eu am ales ca in loc de puzzle-ul montessori din lemn cu continente (pe care il puteti vedea aici) sa ii confectionez acest planiglob mult mai mare pentru a ne fi de folos pe viitor in activitatile noastre de geografie. Am considerat ca asa ne poate fi mult mai util in diferite activitati de asociere specifice legate de fiecare continent in parte (spre exemplu, fauna). 
Pentru dimensiuni si sabloane m-am inspirat de aici

Modul de confectionare

Am utilizat o bucata de placaj rotunjit la capete cu dimensiunile de 87/46 cm pe care am lipit un carton mare albastru (cumparat de la IPB). Eu am folosit lipici solid insa puteti incerca si cu aracet. Din coli de spuma (tot de la IPB) am decupat conform sabloanelor cele 7 continente respectand totodata codul culorilor Montessori (acestea sunt piesele detasabile). Tot dupa sabloane am decupat inca o data continentele cu insulitele aferente insa de data aceasta din coli de spuma maro, care sa redea suprafetele de uscat. Pe acestea le-am lipit pe plansa de baza, asa cum se observa in a doua imagine de mai jos (Antarctica este decupata de doua ori din spuma de culoare alba deoarece este un tinut de gheata).










Ce este planiglobul?

Inainte de prezentarea acestui planiglob insa, i-am explicat ce inseamna el, si de ce pe acesta continentele se vad toate deodata din moment ce pe globul pamantesc se vad doar pe rand, atunci cand rotim globul. Pentru aceasta m-am folosit de o mica exemplificare si anume:






- am luat o portocala (pretinzand ca reprezinta globul nostru pamantesc) pe care l-am rugat sa o taie in doua jumatati egale (a fost extrem de incantat sa faca asta!). El a dorit sa o taie transvers insa in mod normal se taie longitudinal. Am asezat apoi cele doua jumatati cu fata in jos si i-am spus sa isi imagineze ca asa ar arata planeta noastra desfasurata. Ca sa ii fie si mai clar am curatat coaja de la inca o portocala si am asezat-o cu fata in jos ca sa fie cat mai plata. S-a rupt pe alocuri insa a inteles ideea si anume faptul ca planiglobul este o reprezentare in plan a suprafetei intregii noastre planete. La final a fost bucuros sa manance portocalele :) .





In acest moment se poate introduce si planiglobul de mai sus. Din pacate cu acesta nu am putut sa ii fac o surpriza fiindca m-a vazut lucrand la el zile la rand, insa acest lucru nu a umbrit cu nimic joaca propriu-zisa. A fost bucuros ca in sfarsit se poate juca cu el!
Dupa ce gasea locul unui continent pe planiglob, il localiza si pe globul pamantesc. A fost o ocazie potrivita sa ii spun pe ce continent locuim noi si sa il intreb care crede ca este cel mai mare / cel mai mic continent!





Activitate de colorat

Vazand de data trecuta ca acceptase sesiunea de colorat, am incercat si de aceasta data iar raspunsul a fost tot pozitiv. A colorat cele doua planse de mai jos. Le puteti descarca de aici (varianta pamant-apa) si de aici (varianta cu continente). Cea cu continente este putin diferita de cea pe care am folosit-o noi deoarece nu am reusit sa mai gasesc fisierul respectiv. Oricum, nu are prea mare importanta.
Pentru fiecare varianta i-am pus la dispozitie si globul pamantesc aferent,pentru inspiratie.





m-a uimit rabdarea lui la colorat :)

Eu am fost foarte multumita de cum colorase
dat fiind faptul ca nu era una din activitatile sale preferate :)


Joc 

Ne-am jucat apoi un joc inventat pe moment. Am avut la indemana un bol cu miez de nuca (din care ciugulea in timp ce colora) si fisa tocmai colorata cu continentele. Eu ii ziceam un nume de continent iar el trebuia sa aseze un miez de nuca pe acesta. Dupa ce am terminat, am facut invers: ii ziceam continentul iar el putea sa serveasca nuca aflata acolo. A fost un bun exercitiu de repetare a denumirii continentelor.






Puzzle incastru 


Imi amintesc inca si acum cat de mult m-a impresionat frumusetea acestui puzzle atunci cand l-am vazut pentru prima oara! Nu imi venea sa cred cat de frumos este realizat si cate detalii pot sa contina aceste piese din lemn. Categoric ca nu m-am putut abtine sa nu il cumpar. Inca si acum sta la loc de cinste pe rafturile noastre! Il tinusem ascuns bine in dulap dupa ce l-am cumparat ca sa nu il vada deoarece doream sa i-l ofer cu aceasta ocazie. Si nu am dat gres deoarece in momentul cand l-a primit avea deja cunostintele de baza, astfel ca am putut sa discutam putin si pe seama imaginilor puzzle-ului. 
Dupa aceasta a trecut rapid la golirea pieselor si rezolvarea sa. Placa de baza este astfel conceputa incat contine si cateva detalii ajutatoare care sa ghideze copilul in lucrul sau cu piesele. (L-am cumparat de aici).



puzzle planiglob






Asocierea continentelor din puzzle cu cartonasele Montessori


Joaca-asociere

De aici am printat joculetul (care din pacate observ ca momentan nu mai este o resursa gratuita). Jocul contine o harta cu continente printabila si cateva stegulete mici,fiecare reprezentand unul din cele sapte continente. Copilul poate face asocierea steguletelor cu continentul de pe harta (caruia ii apartine) prin infigerea lor pe plansa.
Eu am ales sa printez varianta alb-negru a plansei de baza pentru o mai mare dificultate.
Am mai printat si laminat o mica harta Montessori cu continente (aici) pe care am lipit-o pe perete ca sa fie tot timpul la vedere.
Pentru aceasta joaca m-am inspirat de la Camelia (aici), careia ii multumesc inca o data pentru inspiratie!









Cu aceasta inchei si articolul de fata sperand din suflet ca ideile si informatiile oferite sa va dea imboldul de a va apuca de geografie cu cei mici!




Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...