23 mar. 2017

Despre pasari. Activitati educative (2 ani si 8 luni)


Ideea acestei teme mi-a venit intr-o dimineata in care uitandu-ne pe fereastra  impreuna cu baietelul meu, am vazut un pitigoi care isi aduna din gradina mici crengute, muschi si frunzulite uscate pentru a-si construi cuibul. Am stat si l-am privit minute in sir, timp in care ii explicam lui D. ce se petrece si de ce procedeaza pasarile in acest fel. S-a aratat foarte interesat, astfel incat m-am gandit ca am putea sa facem o mica tema legata de pasari. Prin urmare mi-am adunat materialele necesare (jucarii, carti si printabile pe aceasta tema) si ne-am apucat de treaba!




Am realizat un craft dragut reprezentand un cuib de pasarele (ideea am preluat-o de pe internet, din pacate nu mai tin minte exact sursa). Materialele folosite au fost: 

- crengute uscate
- pene decorative / sau daca aveti adevarate
- carton colorat
- ochisori mobili
- lipici





Deoarece era chiar 1 aprilie (Ziua Internationala a pasarilor) cand am inceput aceasta tema, pentru inceput am preparat o mancarica pentru canarul nostru dupa reteta intalnita in cartea "First Nature Book" (noi avem varianta in limba maghiara). Pentru aceasta am folosit seminte pentru canari, stafide, nuci si untura. In untura topita in prealabil se aduga restul ingredientelor, se omogenizeaza compozitia dupa care se formeaza micute sfere (in genul bulgarasilor rafaelo). De asemenea, am citit partea dedicata pasarilor din aceasta enciclopedie pe care v-o recomand cu mare drag! Contine ilustratii bogate si explicatii simple pe intelesul celor mici!


Cu mare avant s-a apucat de preparat iar la final cand mancarica a fost gata, i-a servit-o canarului, care s-a cam speriat la inceput caci nu stia ce este acolo 😊😃.




Am vorbit despre partile corpului unei pasari iar pentru exemplificare am folosit ideea aceasta. Am printat si laminat fisa de baza dupa care am decupat din fetru colorat partile corpului obtinand la final un fel de puzzle.




Tot la partile corpului am gasit dupa multe cautari aceste printabile montessoriene pe care le-am folosit. Le puteti descarca de aici.




Ideea am continuat-o cu niste fise de colorat gasite aici. Am printat doua seturi de fise alb-negru. Pe un set am colorat eu partile corpului urmand sa fie model pentru cel de al doilea set pe care avea sa il coloreze el. Astfel am repetat si in engleza denumirile partilor corpului.




I-am oferit o sesiune de pictura la care pensula a fost inlocuita de o pana ca sa se potriveasca si mai bine cu tema noastra 😉. A fost extrem de incantat! Fisele de colorat le-am printat de pe internet, nu mai tin minte sursa exacta insa la o simpla cautare veti gasi o sumedenie de astfel de fise pentru colorat. Eu i-am oferit 3 fise cu aceasta ocazie, lasandu-l pe el sa isi aleaga culorile pentru fiecare din ele.




Tot la partea artistica am realizat o randunica din amprentele manutelor sale.




Iar ca sa avem inca o amintire in plus legata de aceasta tematica am realizat o casuta pentru pasarele din carton cu ajutorul pistolului de lipit pe care apoi a pictat-o in culorile alese. O avem inca si acum expusa in camera pe dulapiorul lui de carti si ne place foarte mult! 😊




Deoarece sunt adepta activitatilor si educatiei Montessori, am incercat  sa introduc la fiecare tematica astfel de activitati care sa fie in ton cu subiectul despre care discutam. Astfel i-am pregatit cateva astfel de activitati precum transferul penelor decorative dintr-un vas in altul cu ajutorul pensetei. Motricitatea fina si concentrarea sunt doua elemente foarte importante de care copilul are nevoie pentru ca sa se dezvolte armonios. Nu stiu daca astfel de activitati au avut o influenta decisiva de-a lungul timpului (e drept ca am profitat de orice ocazie pentru a i le oferi) insa pot afirma ca are o indemanare si coordonare a mainilor foarte buna!




O alta activitate de transfer a fost cea de mai jos: transferul semintelor intr-o cutiuta din lemn in forma de bufnita 😊 (din aceasta am gasit la magazin, este practic o solnita).




Am exersat si corespondenta 1 la 1 cu ajutorul cardurilor cu pasari din setul "Birds nature cards" de la Editura Usborne (puteti vedea mai jos cateva exemple din acest set....pe o fata a cardurilor sunt fotografii a le pasarilor iar pe verso cateva informatii referitoare la acestea) si a celor catorva jucarioare si pene avute la indemana. In imaginea de mai jos in partea dreapta sus exista si o fotografie cu cardurile de la editura Gama din mapa educativa "Lumea Vie".






Asa cum de fiecare data nu a existat tematica in care sa nu fi facut un sensory-bin, evident ca nici acum nu putea lipsi 😊. Prima data am facut unul mai simplist dupa care am mai imbunatatit cu ce am mai gasit prin casa. Am folosit ca si substrat mancare pentru canari (aveam acasa mancarica canarului nostru) si am presarat cu mici elemente decorative, pene si jucarioare avute la indemana. D.a fost absorbit de joaca cu sensory-bin-ul, ca de obicei! 😃








Nu puteam vorbi depsre pasari si sa nu vorbim mai amanuntit despre oua cu atat mai mult cu cat am citit si ne-am jucat si cu ocazia sensory-bin-ului, unde i-am pregatit un cuib cu ousoare 😊 . 
De aceasta data am adus oua reale, unul fiert si unul crud pentru a putea observa diferentele intre cele doua. A mai vazut el si ou fiert si ou crud insa de aceasta data putea sa se joace la liber si sa le studieze dupa bunul plac. Am folosit si aceste cartonase montessoriene pentru identificare pe care le-am printat (si laminat) de aici.




Am inceput cu oul fiert dupa ce l-a identificat prin scuturare comparandu-l cu celalalt. L-a curatat si am identificat apoi impreuna partile componente.




Dupa aceasta activitate de motricitate fina (curatarea oului) si de identificare a trecut la oul crud. A observat albusul care de aceasta data nu mai era alb si solid ci lichid si transparent precum si galbenusul moale, semi-lichid. A fost o experienta senzoriala care l-a distrat enorm si i-a facut o placere deosebita!😋




O carte foarte draguta si educativa pe care v-o recomand cu mult drag este "Eggs and chicks" de la editura Usborne cu text succint si imagini reale foarte frumoase care explica pe intelesul copiilor modul in care isi fac pasarile cuibul, cum se dezvolta puisorii in ou, cum invata sa zboare si multe alte lucruri plapitante! Cartea poate fi considerata o mica enciclopedie recomandata in pedagogia Montessori atat datorita informatiilor clare si simple cat si datorita ilustratiilor de exceptie! De asemenea, cartea contine si linkuri catre pagini de internet cu activitati, ilustratii si informatii suplimentare!












In incheiere, si-a refacut acest puzzle cu lebede foarte drag, pe care fara exagerare pot spune ca il facea zilnic alaturi de alte puzzle-uri la vremea respectiva. Nu stiu insa de ce ii placea acesta atat de mult!




As vrea acum sa amintesc de cartile pe care le-am folosit la tematica noastra. Titlurile se pot accesa si se face trimitere la pagina editurilor unde se pot si previzualiza cateva pagini din carte.

- "First Nature Book" (Ed.Usborne) - din pacate nu mai exista in stocul editurii, sper ca se va reedita candva deoarece este pacat sa dispara, e atat de frumoasa!



- "1000 Animal Stickers" (Ed.Usborne) 

- Eggs and chicks (Ed.Usborne)

Cartile de la editura Usborne le puteti comanda si din Libraria noastra aici  la pret promotional! 

Mai jos este o imagine a cartii cu abtibilduri "1000 Animal stickers" care mi se pare fantastica deoarece contine atat de multe scene cu animale astfel incat poate fi folosita la multe tematici! Noi am folosit de aceasta data doar capitolul cu pasari.




Alte cateva carti frumoase de la editura Usborne pe care le recomand cu drag pentru aceasta tematica sunt: 






In speranta ca v-am dat multe idei de joaca cu cei mici, inchei prin a va ura 
mult spor in activitati!

Pe curand!



Dacă găsiţi pe blog articole interesante, vă invit să le distribuiţi la prieteni şi să daţi like paginii de Facebook . Va multumesc si va astept cu drag ca de fiecare data!









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...